Re: korozja srebra w obecności aluminium?

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Mon 23 Apr 2007 - 19:34:46 MET DST

Siarka jest chyba jedynym pierwiastkiem ktory reaguje
ze srebrem, dlatego srebrna bizuteria ciemnieje.
Reaguje z H2S zawartym w powietrzu. Tiomocznik jest
swietnym donorem siarki (robilem za jego pomoca kropki
kwantowe na bazie ZnS). Ag2S ma generalnie strukture
gabczaska. Jesli teraz sprobujemy go elektrolitycznie
zredukowac np. za pomoca aluminium (swego czasu
reklamowali w TV plytki aluminiowe za abstrakcyjna
kase) to powstanie mnam nanosrebro ktore po prostu
bedzie sie uwalniac do roztworu. Jest to m. in jedna z
metod syntezy nanoczastek srebra.

Tiomocznik z chemicznego punktu widzenia jest zasada.
Jesli dodamy kwasu cytrynowego, to nie dosc ze
zablokuje nam siarke to jeszcze polaczy sie z
mocznikiem, a wlasciwie z produktami jego hydrolizy.
Aby wyczyscic srebto z nalotu Ag2S stosuje sie do
wartosciowej bizuterii wodor. Domowy sposob to np. sok
z cytryny. Po prostu rozpusci Ag2S, polaczy sie ze
sreberkiem, a H2S jako slaby kwas i zarazem gaz poleci
w .... atmosfere.

Pozdrawiam

Jurek

Jerzy (George) Peszke Ph. D.