korozja srebra w obecności aluminium?

Autor: Elżbieta Jeżewska <ejez_at_interia.pl>
Data: Sat 21 Apr 2007 - 19:31:16 MET DST

Może ktoś z was pomoże mi wyjaśnić następującą zagadkę, brakuje mi wiedzy
chemicznej:
mamy tkaninę, gdzie nitki jedwabne mają metalowy oplot (dokladnie jest to
blaszka srebrna, pozłacana obustronnie). Robimy kąpiel tej tkaniny w celu
oczyszczenia w tiomoczniku (12g na 100ml wody) i w kwasku cytrynowym (2-3%).
Tylko ze jedną część tkaniny wsadzamy do sloika a drugą kapiemy w wannie z
duraluminium (tak mi się wydaje ze to jest duraluminium, w kazdym razie
jakies aluminum). Tkanina ze sloika ladnie się oczyszcza i blyszczy, a
tkanina z wanny wychodzi upstrzona produktami korozji srebra, nie blyszczy
się. Tragedia...
no ale pytanie, czy glin moglby katalizowac reakcję siarczkowania srebra?
czy siarka z tiomocznika moze się w jakiejs sytuacji odlączyc od tego
związku i "rzucić" na srebro? Zapomnialam dodać, ze w oplocie wykryłam też
pewną ilość miedzi (pewnie ze stopu srebra...)
Pomóżcie...
Ela Jeżewska

Komputery za drogie?
Sprawdz, kto ma najtaniej >> http://link.interia.pl/f1a66