Miareczkowanie potencjometryczne

Autor: Cypis <cypis_torun_at_tlen.pl>
Data: Tue 10 Apr 2007 - 15:15:21 MET DST

Witam,

Na zajeciach przeprowadzane bylo doswiadczenie z miareczkowaniem potencjometrycznym. Elektroda wskaznikowa byl drucik srebrny ( Ag+ | Ag ), a elektroda odniesienia elektroda kalomelowa (Cl- | Hg2Cl2, Hg).

W naczynku z elektroda kalomelowa umiescilismy nasycony KCl, a w naczynku z elektroda wskaznikowa zwiazek, ktorego stezenie szukano (kolejno w oddzielnych doswiadczeniach KCl, KBr oraz KI). Elektrody polaczono kluczem z KNO3. Badany roztwor miareczkowaneo AgNO3.

Nalezy rozpisac schematy kazdego ogniwa (3 przypadki), oraz wyliczyc SEM.

PROBLEM 1. Wydaje mi sie, ze w kazdym wypadku schemat ogniwa bedzie taki sam, tj.:
[ - Hg,Hg2Cl2 | Cl- || Ag+ | Ag + ]. Czy mam racje?

W doswiadczeniu podane bylo stezenie AgNO3(=0,0806mol/l), a na podsatwie sporzadzonych wykresow wyliczylismy stezenia: KCl (=0,1236), KBr (=0,1164) oraz KI (=0,1200). Nie do konca wiem, jak w tym wypadku policzyc SEM ogniwa. Znam potencjaly stadnardowe elektrody srebrowej i kalomelowej.

PROBLEM 2. W przypadku elektrody kalomelowej nie wiem, logarytmy dziesietny jakiej wartosci wziac pod uwage. Byla ona zanurzona w nasyconym KCl.

PROBLEM 3. Czy w przypadku elektrody srebrowej powinienem brac pod uwage stezenie jonow Ag+?

PROBLEM 4. W elektrodzie srebrowej zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia. O ile sie nie myle, zachodzi tam (np. w wypadku KBr, ale analogicznie jest dla KCl oraz KI) reakcja

AgNO3 + KBr = AgBr(wytraca sie) + KNO3

Wynikaloby z tego, ze to nie przeplywajace elektrony redukuja jony srebra Ag+, ale ze sa one redukowane przez roztwor, ktorego stezenia szukalismy. Jak wtedy wyjasnic dzialanie ogniwa? Przeciez to elektrony z drugiego pologniwa (elektrody kalomelowej) powinny redukowac, nieprawdaz? Tymczasem dopoki nie zostanie wkroplony AgNO3 jedyne roznice potencjalu powinny wynikac z roznicy stezen, nieprawdaz? Czy pozniejsze roznice potencjalu wynikaja wlasnie z roznicy stezen (stezenie KCl, KBr oraz KI zmniejsza sie kosztem reakcji z AgNO3) i mamy tutaj do czynienia z ogniwem stezeniowym?

Pozdrawiam,
Ryszard