szkoła średnia

Autor: Sebastian Żywicki <zywicki_at_tz.ar.szczecin.pl>
Data: Thu 15 Mar 2007 - 10:41:33 MET

Witam
Przedwczoraj przeglądając Atkinsa trafiłem na na ciekawe zadanie ze szkoły
średniej, które na nieszczęście postanowiłem dla relaksu policzyć.
Chlorek bromu rozkłada się na chlor i brom. K=32. Jakie są stężenia
reagentów w stanie równowagi jeśli stężenie początkowe BrCl wynosi
3,3*10^-3M.
Rozpisałem sobie sprawę 2BrCl ->Br2+Cl2 oraz/lub BrCl->0,5Br2+0,5Cl2. Z
prawa działania mas dla pierwszego zapisu K=[x/(C-2x)]^2 oraz dla drugiego
zapisu K=0,5x/(C-x). (x lub 0,5x jest równowagowym stężeniem Cl2 i Br2
odpowiednio). Stężenie Br2 lub Cl2 dla I: 1,78*10^-3M; dla II 1,625*10^-3M.
Czy błąd ok 9% dla tego typu rozważań jest istotny? Ponad to odpowiedź u
Atkinsa 3,0*10^-4M.
Prowadzenie rozważań na ciśnieniach cząstkowych prowadzi raczej do podobnych
wniosków.
Będę wdzięczny za wszelkie uwagi dotyczące rozbieżności.
Pozdrawiam
Sebastian