Re: korekta twardości wody

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Thu 25 Jan 2007 - 00:01:15 MET

WITAM!
Jestem producentem piwa,poszukuję informacji na temat korekty twardości
wody.
Z literatury fachowej dowiedziałam się, że do korekty takiej używa się
siarczanu wapnia E 516, jednak nie wiem jak go stosować.Woda ma następujące
parametry:
zasadowość ogólna - 12,90*n
twardość wapniowa - 11,70*n
twardość magnezowa - 3,36*n
twardość ogólna - 15,0*n
zawartość wapnia - 83,5mg/L
zawartość magnezu - 14,6mg/L
alkaliczność resztkowa - 9,0*n
twardośc niewęglanowa - 2,1*n
Potrzeba żeby alkaliczność resztkowa była niższa niż -5*n

Maria Wilk

Powinno Ci wystarczyć ok. 150-200 mg CaSO4 na litr wody. Uprzedzam że ta
ilość nie rozpuści się w wodzie poza tym wytrącą się przy tym fosforany
wapnia. Proponuję zastosować CaSO4 w płatkach, łatwiej się później filtruje.
Ponad to jeśli to są parametry stałe Twojej wody technologicznej to rozważył
bym celowość zakupu stacji do bieżącej kontroli parametrów. Istnieją firmy
które oferują rozwiązania kompleksowe dla tego typu instalacji.

Jednak ja bym rozważył jeszcze możliwość obniżenia zasadowości resztkowej
poprzez dekarbonizację. Jeśli zasadowość ogólna jest mniejsza od twardości
ogólnej a w Twoim przypadku tak jest, to zasadowość ogólna jest wyrażona
twardością węglanową. alkaliczność resztkowa ma to do siebie że zmniejsza
się wraz ze zmniejszeniem twardości węglanowej. Dzieje się to w procesie
dekarbonizacji. Najlepszym choć nie tanim sposobem dekarbonizacji dla Twoich
celów jest podgrzanie wody do temp 100 ale nie wiem czy jest to dla Ciebie
opłacalne. Z drugiej strony masz ładny wskaźnik wapniowy, ze 4 razy mniejszy
od dopuszczalnego, na pewno piwo smakowało by lepiej gdyby zastosować
właśnie dekarbonizację.

Więcej wiadomości mogę mieć dla Ciebie w następnym tygodniu jeśli Chcesz
czekać. Pracuje ze mną dziewczyna której specjalizacją był Twój przemysł
jednak w pracy będę dopiero w piątek a możliwe że będzie musiała poszukać w
domu tych danych, wtedy przetłumaczę Ci jak i co po kolei.

Pozdrawiam

MdG