Odp: Witam wszystkich

Autor: Michael Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Mon 22 Jan 2007 - 09:00:34 MET

> ktos by mi dal wskazowki jak za to sie zabrac:
> Do zobojetnienia 60 cm/3 0,2 molowego roztworu wodorotlenku potasu
> zuzyto 15 cm/3 roztworu kwasu siarkowego(6).Obliczyc stezenie molowe
> roztworu H2SO4

Na początku Piszesz równanie reakcji:

        2KOH + H2SO4 -> K2SO4 + 2H2O

Następnie Musisz obliczyć ile właściwie moli KOH zobojętniłeś.

Stężenie wynosi 0,2 mol/dm3 ale Ty Masz tego roztworu tylko 60 cm3 czyli tj 0,06 dm3 czyli:

nKOH= 0,06 * 0,2 = 0,012 mola

Z zapisu reakcji wynika że na zobojętnienie 0,012 mola KOH wystarczy jedynie 0,006 mola H2SO4 gdyż stosunek jest 2:1 względem KOH

Ta ilość H2SO4 znalazła się w 15 cm3 roztworu kwasu użytego do zobojętnienia.

Proporcja:

    Jeśli 0,006 mola zawiera 15 cm3 (0,015 dm3)
       to x mola zawiera 1000 cm3 (1 dm3)

zatem:
               1000 * 0,006
      MH2SO4 = ------------ = 0,4 mol/dm3
                    15

Odp. Stężenie urzytego kwasu wynosi 0,4 mol/dm3

Można wszystkie obliczenia do Twojego zadania zawrzeć w jednym wzorze a obliczenie go zajmuje mniej niż 5 sekund ale napisałem Ci obrazowo gdyż mniemam że dopiero Zaczynasz przygodę z chemią :).

Ania - Kilka historii na ten sam temat - trasa koncertowa:
Wrocław, Zielona Góra, Warszawa, Ełk, Lublin... Sprawdź:
Sprawdź:http://klik.wp.pl/?adr=http%3A%2F%2Fadv.reklama.wp.pl%2Fas%2Fbytom.html&sid=993