Re: estry

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Sun 21 Jan 2007 - 17:49:06 MET

At 11:00 2007-01-21 +0100, Witek Mozga wrote:

>nie znam dokładnych procedur, ale wydaje mi się, że w małej skali można
>posłużyć się odpowiednimi chlorkami (bromkami) fosforu, krzemu i siarki, np.
>PCl3, SiCl4, SOCl2 i przereagować je z alkoholami.

No właśnie, to jest chyba podstawowy problem - skala. W małej skali można
też spokojnie posługiwać się czynnikami kondensującymi. Procedur dla
większych skal niestety nie znam, zapewne warto przeszukać stare patenty.

Jeśli chodzi np. o kwas fosforowy, to można używać od razu związku P(V):
POCl3. Można też wychodzić z pochodnych H3PO3 i utleniać je po estryfikacji
do P(V). Zależy jakie estry (mono-, di-, czy triestry? prostych alkoholi
czy większych cząsteczek, np. cukrów?). Można też transestryfikować
handlowe estry. Tak jak napisał MdG, nie ma jednej ogólnej metody.

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/