Re: estry

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Sun 21 Jan 2007 - 10:53:26 MET

Rozumiem ze maja byc to estry organiczne kwasów: siarkowego, fosforowego i
krzemowego ? Bo Wspominales o poszukiwaniach w chemii organicznej.

Jakiego typu maja to byc estry ? Celulozy, alkoholi tluszczowych, tego jest
dosc duzo i zebym odpowiedzial to najlepiej by bylo Zebys podal jakie
konkretnie estry Chcialbys otrzymac.

np. estry kwasu siarkowego i kwasów tluszczowych, znajduja ogromne
zastosowanie jako srodki powierzchniowo - czynne. W tym srodki myjace.
Sposób ich syntezy zostal opisany chociazby w Technologii Chemicznej
Organicznej, PWN 1958 (pomaranczowa technologia chemiczna) na stronie 800
tomu II.

W tym samym zródle duzo jest o estrach fosforowych (str 916) uzywanych dawno
temu, a moze do dzis (nie wiem), jako srodki ochrony roslin.

Znaczenie estrów organicznych kwasu krzemowego stale rosnie, juz dzis maja
mocna pozycje w inzynierii materialowej. Chemia tych zwiazków przezywa swój
renesans.

Ale ... konkretnie. Jakie to maja byc estry ?

MdG