Pytania do olimiady

Autor: x_foton <x_foton_at_o2.pl>
Data: Thu 02 Nov 2006 - 22:40:27 MET

Zbliża się olimpiada <hura>

Dlatego warto sprostować swoja wiedzę. Przepraszam, że pytania są banalne, ale po przeczytaniu dostatecznie dużej ilości podręczników już mam totalny mentlik, zaczynam wątpić w prawdo działania mas itd.

1)Czy entalpie swobodna, zawsze można obliczyć (czy tylko izobaryczne), ze wzoru:
dGO=dHO-TdSO
to takie duże O oznacza standardowe :]

2)Czy jeśli Entalpia swobodna, obliczona ze wzoru wyżej, jest mniejsza od zera, to oznacza, że reakcja na 100% zachodzi (definitywnie) (nie wnikamy w sprawy, jaki jest stan równowagi) a jeśli >=0 to na 100% zachodzi?

3)Kiedy wolno stosować wzór K=exp(-GO/RT) <=> lnA-Ea/RT=dG,
K – stała równowagi reakcji.
Zastanowienie: już widać, że coś nie gra jak doda się katalizator, bo A się nie zmieni, Energia aktywacji owszem, a entalpia swobodna pozostanie bez zmian.

4)Co będzie jak dodamy katalizatora? Katalizator zmienia v (rozumiane jako v=dS/dt*1/ni; ni to współczynnik stech., dla substratów ujemny) (więc zmienia małe k), ale nie zmienia K.
Czy więc wzór K=klewo/kprawo nie ma wtedy zastosowania: tylko jak rekcja biegnie przez komplet aktywy - bez katalizatora, czy katalizator proporcjonalnie zmienia klweo i kprawo?

5)Zawsze mówimy, o entropii jakiegoś związku (w przeciwieństwie do entalpii, którą przypisuje się reakcji), ale że to jest funkcja stanu to względem czegoś musi być liczona (jak np. energia potencjalna względem powierzchni ziemi) względem, czego się przyjmuje?

6)Jak mam reakcje redox, i rozpisze sobie na dwa równania połówkowe, to czy z odczytania EO z tablic mogę przewidzieć jak ta reakcja będzie przebiegać (w lewo czy w prawo)?

Dziękuję, będę wdzięczny za każdą pomoc, tylko nie żebym zaglądną do książek (to na pewno zrobię), bo właśnie przez to mam już pustkę w głowie.