Re: Zwitterionic compounds

Autor: wojtex <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Tue 31 Oct 2006 - 09:59:44 MET

From: "Krzysztof Wołowiec" <kwolowiec@interia.pl>
To: <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Monday, October 30, 2006 10:36 AM
Subject: Zwitterionic compounds

> Witam,
>
> Nie posiadam obecnie dostępu do polskojęzycznej literatury. Czy ktoś z Szanownych Forumowiczów mógłby mnie uświadomić jaki jest polski odpowiednik dla związków określonych jako "zwitterionic" oraz ich przykładu: "sydnones"? Czy chodzi w tym przypadku o ciecze jonowe?

Zwitterjon - mówi się cwitterjon. Obecna nazwa to betaina. Związek mający rozseparowane ładunki przez więcej niż dwa atomy (przez dwa atomy to są ylidy). Nazwa betaina wzięła się od betainy sensu stricto, czyli układu N(Me)3(+)-CH2COO(-), wydzielonego z rośliny o łacińskiej nazwie beta vulgaris, czyli burak pospolity.

Wojtek