"drobny" incydent z podchlorynem sodu

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Mon 30 Oct 2006 - 20:35:39 MET

Witam

Zdarzyła mi się ostatnio dziwna rzecz, otoz eksplodowala mi butelka z
podchlorynem sodu. Pollitrowa szklana solidna butelka, stala sobie w
szafce z odczynnimami i po prostu rozwalilo ja w kawalki, a pol litra
roztworu rozpapralo sie po calej szafce. Nie bylo mnie przy tym na
szczescie, jednak zastanawia mnie to... Nie zdziwiloby mnie niewielkie
wydzielanie sie chloru, ale solidna butelka poszla w kawalki, wiec
cisnienie bylo naprawde spore. Nigdzie w zadnej literaturze nie
spotkalem nawet wzmianki o tym. Bylo o sodzie i chloropochodnych,
o KMnO4 i glicerynie, wiadomo ze wodorki trzeba trzymac z dala
od wilgoci, no ale o podchlorynie nigdzie nic nie spotkalem.
Na szczescie skonczylo sie na 2 godzinach sprzatania, ale zastanawia
mnie, co mnie jeszcze zaskoczy? Czy ktoś miał może podobne
wypadki z takimi niepozornymi substancjami?

pozdrawiam
Krzysztof Kleszcz