Re: kauczuk

Autor: matey23 <matey23_at_wp.pl>
Data: Thu 24 Aug 2006 - 12:26:36 MET DST

From: "Michael de Greyangel" <degrey@wp.pl>
To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Thursday, August 24, 2006 12:47 PM
Subject: kauczuk

> Mam problem. Jakiś czas temu dostaliśmy cały 2l słoik kauczuku naturalnego
> do badań. Odgrzebałem teraz ten kauczuk bo pracuję nad pewnym jego
> domieszkowaniem. Zrobił sie gęsty i co bym do niego nie dodał od razu się
> zestala, no a ja potrzebuję właśnie coś do niego dodać.
>
> Kauczuk ten śmierdzi wyraźnie amoniakiem ale nie wykluczone też ze to MEA,
> DEA lub podobne aminki. Zna ktoś technologię produkcji ? Może
podpowiedział
> by mi zatem w czym można by rozpuścić kauczuk naturalny taki właśnie zanim
> [...]

Może spróbuj go uplastycznić ? Kauczuk uplastyczniony rozpuszcza się w
rozpuszczalnikach
organicznych o wiele szybcie i w większych ilościach niż kauczuk
nieuplastyczniony.
W pierwszej fazie zetknięcia przechodzi częściowo do roztworu i tworzy zol
kauczukowy,
reszta to żel kauczuku. Z tego co doczytałem się w Technologii Organicznej
resztę, czyli
ten żel jest wynikiem asocjacji poszczególnych cząsteczek węglowodoru
kauczuku bezpośrednio
lub za pomoca mostów tlenowych. Twój kauczuk jest naturalny czy syntetyczny
?
Był szczelnie zamknięty ? Bardzo często kauczuki zatrzymują wodę, co prawda
się w niej
nie rozpuszczają, ale zawsze coś mogło się stac.
Serdecznie pozdrawiam,
matey23

Zapomniałem jeszcze napisać w czym go rozpuścić :)
Ja po uplastycznieniu spróbowałbym w benzenie, chloroformie,
disiarczku węgla, benzynie ekstrakcyjnej lub eterze dietylowym,
lub naftowym.
matey23