Re: Odzysk

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Fri 11 Aug 2006 - 11:06:31 MET DST

> chromatografii gazowej.
> ----------------------------
> No, bardzo dziwne pytanie, nie wiem co tu mo偶na powiedzie膰. Nie obra偶aj
si臋,
> ale to brzmi, jak pytanie:
> "Czym si臋 r贸偶ni skowronek od tramwaju?"
> Odp.: "Ano niczym, bo skowronek 膰wierka, a tramwaj te偶 skr臋ca w prawo!"
> pzdrw
> sp

No tak. 艢mieszne ale nic nowego nie wnosi.

Ocena odzysku analitu z matrycy, bo zapewne o co艣 takiego Ci chodzi.
Na pocz膮tku Musisz wiedzie膰 dysponowa膰 materia艂ami odniesienia kt贸re
zawieraj膮 badan膮 substancj臋 o okre艣lonym i znanym st臋偶eniu, ponadto Musisz
dok艂adnie wiedzie膰 jaki sygna艂 daje analit o okre艣lonym st臋偶eniu, Robisz
kilka pomiar贸w po trzy dla ka偶dego st臋偶enia, najcz臋艣ciej minimum pi臋膰 st臋偶e艅
i Montujesz wykres. Po wykonanej wg metodyki obr贸bce pr贸bki Podajesz j膮 na
chromatograf i Patrzysz ile dodanego wzorca (w mat odniesienia) znajduje si臋
w obrobionej pr贸bce. Nast臋nie Bierzesz 艣redni膮 sygna艂u z 3 strza艂贸w. No i
Patrzysz po wsp贸艂czynniku odzysku czyli:

RR = (xi-(cz))/X0

x0 - st臋偶enie (nominalne) analitu w materiale odniesienia
xi - st臋偶enie analitu oznaczone w materiale odniesienia
cz - ewentualne zak艂贸cenie pochodz膮e z t艂a matrycy wolnej od analitu

W praktyce sprowadza si臋 to do trzech serii analitycznych, serii nastrzyk贸w.

Analizujesz czysty materia艂 bez analitu by okre艣li膰 t艂o.
Analizujesz materia艂 odniesienia po pe艂nym toku przygotowania pr贸bki

By wiedzie膰 jaki sygna艂 daj膮 okre艣lone st臋偶enia Robisz sobie roztwory
wzorcowe.

Gdyby艣 jeszcze czego艣 nie Wiedzia艂 to Daj znak.
Pozdrawiam
MdG