Re: Dokładność wyniku w zadaniu.

Autor: superchem <superchemia_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 27 Jul 2006 - 19:57:41 MET DST

superchem napisał(a):

>Witam. Czy rozwiązując zadanie rachunkowe z chemii, zakładając że wynik
>ma być (jest) podany do czterech liczb znaczących - powino się do
>obliczeń użyć mas atomowych pierwiastków również zaokrąglonych do
>czterech cyfr znaczących?

Jednoznacznej odpowiedzi niestety nie dostałem czterocyfrowy wynik liczb
znaczących jest tylko przykładem.
Konkretnie chodziło mi o np. rozwiązywanie zadań rachunkowych z
popularnego zbioru zadań z chemii dla szkół średnich
 pod redakcją K. M Pazdro. Przyjmując do obliczeń bardziej dokładne masy
atomowe w koncowym przypadku "wszystkie liczby" zamiast przybliżać się
do podanego wyniku zadania zaczynamy się od niego oddalać. Również sam
autor jednoznacznie się do tego nie odnosi tu cytując fragment wstępu:
"Wyniki rachunkowe zadań (tzw. odpowiedzi zostały zaokrąglone do trzech
cyfr znaczących, ponieważ zaokrąglanie mas atomowych do liczb
całkowitych, powszechnie przyjęte w typowych obliczeniach, stawia pod
znakiem zapytania sens fizyczny ponadtrzycyfrowych wyników."
Czy zatem autor zaokrąglał do liczb całkowitych? Nie chodzi nie o tzw.
czepianie się ale coś jest na rzeczy. Np. zadanie na skład procentowy
mieszaniny przy maksymalnej doładnosci 72, 5%, odpowiedz ze zbioru 72,1% .