Re: tlen singletowy

Autor: Tomasz Pluciński <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Tue 25 Jul 2006 - 14:18:26 MET DST

> Chciałem wykonać eksperyment w którym świeci tlen singletowy i mam pytanie
> czy ktoś z szanownych forumowiczów ma może małą płuczkę zakończoną szkłem
> porowatym??
> Jeśli ktoś wykonywał ten eksperyment to również poprosze o jakieś
> informacje. Opis wykonania coprawda mam ale im więcj informacji tym
> lepiej.

Są dwa sposoby: albo utlenianie nadtlenku woodru gazowym chlorem (albo
roztworem chloru w CCl4). albo roztworem podchlorynu. Chlor gazowy albo jego
roztwór daje pewniejsze rezultaty. Dla wygody ja używam mieszaniny chloru z
wodorem, wytworzonej w elektrolizie HCl. Szybkośc wywiązywania można bardzo
elegancko regulować napięciem z autotransformatora. Nie używam płytki,
wystarczy rurka wyciągnięta w kapilarę. Lub wstrzykuję energicznie roztwór
Cl2 w CCl4. Oczywiście można użyś płyrtki, tylko trzeba mieć możliwość
szybszego dozowania. Bardzo istotne są tu: szybkość wstrzykiwania gazu lub
roztworu, oraz pH perhydrolu: powinien być silnie alkaliczny. Ponieważ
zaczyna się dość szybko rozkładać z wydzieleniem ciepła, więc przed
eksperymentem należy go siolnie schłodzić

Zerknij na: http://www.chem.leeds.ac.uk/delights/texts/expt_27.html oraz
inne eksperymenty na taj stronie.
oraz na ew spis linków: http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/linkichemia.htm
tpl