Re: ropa z wegla, troche inaczej ..

Autor: Michal Obrzydzinski <michal_at_jastrzebia.pl>
Data: Tue 18 Jul 2006 - 14:18:37 MET DST

Jestem optymista ale sprawa ogólnie pojetej nauki w Polsce mnie przygnebia.
Nie bede sie wypowiadal w temacie produkcji paliw plynnych z wegla, choc
uwazam ze nawet nie ma bardzo o czym mówic.

Chcialbym sie wypowiedziec w temacie w którym Polska i polscy naukowcy mieli
cos do powiedzenia. Chodzi mi o niebieski laser !!. W Japonii od bardzo
dawna sztaby naukowców nad nim pracowaly, poszly na to miliony dolarów a to
wlasnie w Polsce, gdzie na badania naukowe przeznacza sie grosze, ten laser
powstal. To wlasnie Polakom udalo sie wyhodowac jednolity krysztal azotku
galu, na którym mozliwe bylo zbudowanie tego wlasnie lasera. Rynek tego
lasera w niedlugim czasie wart bedzie grube miliony i mam pytanie - kto na
tym zarobi?? Polska ?? - nie wierze, powstala jakas prywatna firma TopGaN,
która te lasery produkuje i sprzedaje tzw. próbki inzynierskie za grube
pieniadze.

Ja juz nie mówie by Polski rzad przeznaczal duze pieniadze na ogólne badania
z róznych dziedzin (tak jak to robia cywilizowane i szybko rozwijajace sie
kraje), ale jesli juz mamy taki sukces to czy nie mozna sie bylo tym zajac,
nie mozna bylo przeznaczyc na to duzych pieniedzy?? Gdzies przeczytalem, ze
jak polscy naukowcy wreszcie otrzymali krysztalek azotku galu to wyslali go
do Japonii i tam japonczycy na nim zbudowali laser. Czy nie mozna bylo
zrobic tego w Polsce??

Podobno procedura otrzymywania jednolitych krysztalów azotku galu jest
scisle strzezona tajemnica - czy ktos wierzy w to, ze Japonczycy nie wiedza
jeszcze jak to sie robi??

Pozdrawiam
Michal