Re: siarka

Autor: Roman J. Farański <faranski_at_poczta.onet.pl>
Data: Tue 18 Jul 2006 - 10:42:02 MET DST

Kiedyś czytałem
> że siarka otrzymana w wyniku strącenia z pirosiarczanu przybiera barwy od
> biało-szarej po żółtą. Sam osobiście otrzymywałem wyłącznie siarkę żółtą.
> Wydawało by się że kwiat siarczany to żywa, piękna siarka. A jednak
> Mówisz że barwy żółtej przydają jej zanieczyszczenia ? A może to kwestia
> odmiany krystalograficznej ?
>
> Napisz coś na ten temat bo jestem bardzo ciekawy.
>
> Z poważaniem
> MdG

Bogactwo form siarki wynika z budowy jej atomu. Siarka (selen i tellur
zresztq tez) mogq tworzyc wiecej niz dwa, do szesciu wiqzan kowalencyjnych,
wykorzystywane sq oprocz orbitali s i p, rowniez d i odpowiednie kombinacje.
W postaci stalej masz odmiany alotropowych, siarka rombowa, zwana "alfa",
zlozona z czqsteczek 8-atomowych, tzw. cyklooktasiarka, oraz jednoskosna
(siarka beta). Wesolo sie zaczyna po stopieniu ..., istniejq jednoczesnie
rozne mutacje pierscieniowe (czqsteczki cieczy), wzajemnie przechodzqce w
siebie, odpowiednio: S6 - cykloheksasiarka, S7 - cykloheptasiarka, S10 -
cyklodekasiarka, S12 - cyklododekasiarka; S18 - cyklooktadekasiarka; S20 -
cykloikozasiarka. Kazda z tych odmian ma swoje "ulubione rozpuszczalniki" i
chociaz sq to postacie nietrwale, dajq sie stabilizowac ..., Bardzo ciekawie
wyglqda krzepniecie stopionej siarki. Masz pelnq game przechodzqcych w
siebie kolorow, i fiolet i zielen i niebieski i czerwony.., etc.., etc.,
pierscienie czasteczek siarki w procesach krzepniecia przechodzq wzajemnie w
siebie, lqczq sie w lancuchy pierscieni .., ilosc kombinacji jest
przeogromna ..., Powyzej ok. 155 st. C w cieklej siarce pekajq pierscienie i
zachodzi "katenacja", tworzy sie siarka "mi" tzw. kateno-polisiarka o
dlugosci w lancuchu do 10^5 pierscieni S8 (ale nie tylko S8),jest to tzw.
siarka plastyczna po procesie przechlodzenia (postac gestej cieczy, miodu,
..twardniejqcego w okresie czasu). Dodatek pewnych skladnikow, nawet w
niewielkich ilosciach pozwala na stabilizacje takiej, innej postaci i po
skrzepnieciu jest ona dominujqca, czy trwala, to tez zalezy. Przykladowo
dicyklopentadien w ilosci 3-5% wagowo dodany do cieklej siarki w odpowiednim
interwale temperaturowym i przy odpowiednich technikach schlodzenia mozna
uzyskac nowe, stabilne tworzywa (siarkocement) i w miejsce kruchej siarki
miec "kamien" o ciekawych wlasnosciach mechanicznych .., Albo np. "bor"
(skqd inqd tez ciekawa postac na odrebny post) - tworzy z siarkq caly szereg
"wielosiarczkow", przykladowo B2S3 jest niebieski, B2S5 - jasnoniebieski,
B2S7- blekitny .., B2S9 biel z odcieniem niebieskim B2S ...., --- itd ..,
dodatek niewielkich ilosci boru (do 3%) wybiela "siarke", a powstaly zwiqzek
wielosiarczku boru w zaleznosci od drogi jego "syntezy" moze byc ekscymerem
(poswiata blekitna) i trwalym zwiqzkiem ...,
Odsylam Cie do Gmelin. HandBuch der Anorganische Chemie - tomow poswieconych
siarce, borowi ..., Tylko siegnij do aktualnych wydan (roczniki po r. 2000),
bedziesz mial przeglqd aktualnego pismiennictwa ..,
Mnie kiedys w bibliotece na AGH "poczestowano" tomem "Bor" z roku 1906, ale
to juz inna historia ..
Przy otrzymywaniu siarki z pirosiarczanu wspolistniejq S6 i S8, S6
(cykloheksasiarka) wybiela .., ilosc S6 zalezy od sposobu redukcji siarki do
kwiatu siarczanego ..

Uklony

Roman

P.S. Lukasz Kuzma moglby dorzucic swoje 3 grosze, ostatecznie w swoim czasie
"katowal" sie z siarkq pod roznymi jej postaciami, tymi SF tez ...,