Re: książki

Autor: Variat <variat_at_interia.pl>
Data: Wed 12 Jul 2006 - 23:36:17 MET DST

Jako, że ja siedzę dość mocno w temacie pozycji literaturowych też się
wypowiem.

Najważniejsze jest zdać sobie sprawę z poziomu ksiązki jaki oczekujesz.
Wszystkie książki nie są doskonałe! Niektóre są prawie idealne, ale nie we
wszystkich dziedzinach chemii. Jak wspomniał Michael najlepiej jest
wypożyczyć książki i je przejrzeć, sprawdzić czy język jest odpowiedni dla
ciebie.

Moje sugestie (polska literatura):

Stopień podstawowy (ogólne poznanie treści organicznych, bez wnikania w
szczegóły):

Nyrek "Chemia organiczna"

Bobrański "Chemia organiczna" (można znaleźć bardzo ciekawe perełki,
niedostępne w innych pozycjach)

Bojarski "Chemia organiczna" (bardzo poglądowy przegląd, ale szeroki)

oczywiście wspomniany Boyd (z początku jest interesujący, ale w miarę
zagłębiania sie w tematykę organiki jest niewystarczająca)

Stopień średni:

McMurry jest pozycją ściśle akademicką pisaną zrozumiałym językiem, o
szerokim zakresie poruszanej tematyki.

Roberts i Caseiro "Chemia organiczna" dobra pozycja o szerokim zakresie
informacji.

Fieser "Chemia organiczna" - chyba najlepsza pozycja z pierwszej połowy XX
wieku. Ciągle aktualna pomimo pojawienia się nowych teorii kierunek
rozmyślań autorów jest ciągle aktualny.

Poziom wyższy:

Mastalerz, Hine, koniecznie Hammet!!! - "Fizyczna chemia organiczna", Jones,
Tomasik - są to ksiązki opisujące mechanizmy. Bauer - analiza związków
organicznych

Z dziedzin pokrewnych:

Vogel, Bochwic (ciągle w Polsce, nie wiem dlaczego, traktowany słabiej niż
czarna organika), Wróbel!!

Polecam Biochemie i Chemię fizjologiczną Harpera (ale może być za trudną
pozycją)

Do chemii kwantowej jak zawsze nasz autorytet światowy - Kołos!! i nowa
SUPER KSIĄŻKA Lucjan Piela "Idee chemii kwantowej"

Wracając do dyskusji o chemii analityczej, to ja uważam, że interesującą,
szczegółową pozycją jest literatura prof. Cygańskiego. Minczewski, Lipiec
też są interesujące, obie pozycje wnoszą wiele w tę dziedzinę, jak także
autorzy autorytety światowe.

Listę można mnożyć w nieskończoność, bo wszystkie pozycje są interesujące i
ciekawe, gdy zawierają interesujące nas zagadnienia, a to zależy tylko od
nas samych.

Ukłony

Grzegorz Toamszewicz

PS. Fajny portal... >>> http://link.interia.pl/f196a