1-metylocykloheksenu z IN3 -> ??

Autor: <x_foton_at_o2.pl>
Data: Fri 07 Jul 2006 - 10:23:48 MET DST

Witam!
Wakacje, to nie czas na teoretyzowanie, aczkolwiek natrafiłem na
pewien interesujący problem:
Co powstanie w reakcji 1-metylocykloheksenu z IN3??
Wiadomo, że I+ przyłancza się do mniej podstawionego atomu węgla, a
N3- do bardziej podstawionego.
Wiadomo również, że produktem przejściowym jest jon jodanowy (??
chyba tak się nazywa) R2>I+, i atak nukleofila (tu: N3-) następuje
od drugiej strony.
Zgodnie z powyższym dochodzimy, do wniosku, że reakcja nie ma jak
zajść, bądź zachodzi, pomijając jakiś warunek (lub oba :D).
Myśląc dalej, analogiczny kłopot znajdujemy w reakcji 1-
metylocykloheksenu z takimi odczynnikami jak Br2; Hg(OAc) H2O;
Hg(O2CCF3) ROH...
Myśląc jeszcze dalej, zastanawiam się czy reakcja nie będzie trochę
przypominać reakcji otwierania epoksydu...
(??) szok, bo im dłużej myślę, tym mniej jestem pewien.
Dziękuje bardzo, za wyjaśnienie wątpliwości. xfoton