Re: aniony pirogronianowe

Autor: <hoszowsk_at_poczta.fm>
Data: Fri 02 Jun 2006 - 12:02:25 MET DST

Wojtek odpowiedział:

> [...]
> http://www.zirchrom.com/organic.htm
> Co to oznacza? że przy pH równym 2.39 połowa wyjściowej ilości kwasu jest
> odprotonowana. Dlasze podwyższanie pH (dodawanie zasady) powoduje
> zmniejszanie ilości kwasu na korzyść anionu (czyli soli) przy pH około 3.4
> cały kwas jest zobojętniony, czyli mamy sól. Dalsze podwyższanie pH niczego
> nie zmienia jest tylko sól i zasada. Jadąc z drugiej strony. Jeśli mamy
> sól, to dodawanie mocnego kwasu do roztworu soli wywołuje pojawienie się
> pierwszych porcji niezdysocjowanego kwasu pirogronowego dopiero przy pH

Wojtek dobrze myślał, ale troche uprościł pod koniec, a to wazne !
Przy pH 3.4 kwas pirogronowy jest zobojętniony w 90% ale nie w 100 %.
Ponieważ przemiany pirogronianu są ściśle związane z glikolizą,
z cyklem Krebsa (i ze zdrowiem) muszę to uzupełnić.

> Wahania pH w podanym przedziale niczego nie zmieniają w wypadku jonów
> pirogronianowych.
Pirogronian sodu JEST zasadą sprzężoną z kwasem pirogronowym,
tak więc 100% zobojętnienie kwasu pirogronowego uzyskuje się
dopiero przy pH = 8.2 czyli = 7 + pKa/2
(to jest pH 1 M roztworu pirogronianu saodu w wodzie w 20°C oczywiscie :)
Przy pH = 7 na około 30000 cząsteczek pirogronianu przypada
już jedna cząsteczka kwasu pirogronowego.

> Podsumowując. W podanym przedziale pH aniony pirogronianowe nie reagują
> z jonami wodorowymi oraz z wodorotlenowymi lub innymi zasadami.
> Wojtek

Hmm, zobojętniają się w każdym pH w przedziale 1.2 - 8.2, bo są
właśnie zasadami sprzężonymi...

Przy okazji, ktoś niecałe 2 miesiące temu dziwił się na liście,
że kwasy tłuszczowe nie mogą przecież zakwasić osocza bo są za
"słabe" :)
Zgadza się, same nie mogą, ale przy cukrzycy nagromadza się we krwi
acetylooctan i ten już jest solą kwasu acetylooctowego, który jest
dziesięć razy mocniejszy niż octowy ! Na tym polega kwasica
cukrzycowa i tego typu choroby metaboliczne, niebezpieczne !
Przygotowałem wtedy artykuł na ten temat, ale nie miałem czasu
wysłać wtedy na listę, czasem zresztą zacina mi się net, jak ktoś
chce to zamieszczę ten artykuł.
Pozdrawiam - Paweł.

...Primum Non Nocere...

1000 zl mandatu za stare prawo jazdy! >>> http://link.interia.pl/f1943