Re: Matura z chemii:]

Autor: Andrzej Okuniewski <chemmix_at_o2.pl>
Data: Mon 15 May 2006 - 21:31:27 MET DST

Dnia Mon, 15 May 2006 21:02:32 +0200, Łukasz Biernacki <lukasz.brn@wp.pl>
napisał:

> [...]
> napisze kilka zadań co do ktorych mam watpliwosci(ktore uznalem sobei za
> 0
> punktow i czy ktos by mogl sprawdzic odpowiedzi?))
>
> Z Góry Dziekuje:)
>
> zad. 40:
>
> W produkcji nawozu fosforowego z trudno rozpuszczalnego w wodzie
> ortofosforanu(V)
>
> wapnia otrzymuje się rozpuszczalny diwodoroortofosforan(V) wapnia.
>
> Napisz w formie cząsteczkowej równanie tej reakcji.
>
> odp prawidłowa: Ca3(PO4)2 + 4H3PO4 -› 3Ca(H2PO4)2
>
> moja odpowiedz: Ca3(PO4)2 + 4HCl -> Ca(H2PO4)2 + 2CaCl2

nie wydaje mi się

> zad.49
>
> nalezalo narysowac po 1 izomerze: acetonu(propan-2-onu) i kwasu
> propionowego.
>
> odpoweidzi oczywiscie prawidlowe znam ale na maturze troche mnie
> przycmilo:P
>
> czy zalicza mi odpowiedz do izomeru acetonu narysowalem (cyklopropanol),
> a do kwasu propionowego (cyklopropan-diol)?
> Maja co prawda takei same wzory sumaryczne ale cos mi sie nie wydaje to:/

jesli to miały być izomery to jak najbardziej jest ok :)

> [...]
> Podaj opis słowny wykonania doświadczenia oraz obserwacje, dotyczące
> wykrywania
> skrobi w bulwach ziemniaków.
>
> odpowiedz prawidlowa:
> Opis słowny wykonania doświadczenia:
> W celu wydzielenia jodu, do roztworu jodku potasu dodajemy wodę
> bromową. Następnie otrzymany roztwór nanosimy na kawałek
> przekrojonego ziemniaka.
> Obserwacje:
> Na powierzchni ziemniaka pojawia się granatowe zabarwienie.
>

> Moja odpowiedz:
> (jesli nie uzylem wody bromowej tylko samego KI jako odczynnika to jest

w roztworze KI zawsze jest trochę jodu, ale spróbowałem i zabarwienie w
próbie jodoskrobiowej jest ledwo zauważalne, po dodaniu H2O2 ciemnieje
znacznie.

> [...]
> i syfonów. Wodorotlenek sodu w obecności wody reaguje z tłuszczem
> znajdującym się w zatkanych
> rurach.
>
> Określ, jaka właściwość fizyczna produktów reakcji tłuszczu z zasadą
> sodową
> jest
> podstawą opisanej metody udrażniania rur.
>
> odpowiedz prawidlowa:
> Produkty reakcji tłuszczu z zasadą sodową są związkami rozpuszczalnymi
> w wodzie.
>
> MOja odpowiedz:
> właściwośćfizyczna: stan skupienia (produkty są ciekłe, a substraty są

no nie, bo mydła to substancje stałe (nie ciekłe). Sodowe są dobrze
rozpuszczalne w wodzie.

--
Pozdrawiam,
Andrzej Okuniewski