Matura z chemii:]

Autor: Łukasz Biernacki <lukasz.brn_at_wp.pl>
Data: Mon 15 May 2006 - 21:02:32 MET DST

Witam Dzisiaj pisałem mature z chemii i powiem wam ze nawet dobrze mi
wyszła:)
z podstawowej licze na około 92-98%, a z rozszerzonej na 82-92%(glupie
bledy:/)

Mam taka prosbe:
napisze kilka zadań co do ktorych mam watpliwosci(ktore uznalem sobei za 0
punktow i czy ktos by mogl sprawdzic odpowiedzi?))

Z Góry Dziekuje:)

 zad. 40:

W produkcji nawozu fosforowego z trudno rozpuszczalnego w wodzie
ortofosforanu(V)

wapnia otrzymuje się rozpuszczalny diwodoroortofosforan(V) wapnia.

Napisz w formie cząsteczkowej równanie tej reakcji.

odp prawidłowa: Ca3(PO4)2 + 4H3PO4 -› 3Ca(H2PO4)2

moja odpowiedz: Ca3(PO4)2 + 4HCl -> Ca(H2PO4)2 + 2CaCl2

czy zaliczą mi tą odpowiedz?

 zad.49

nalezalo narysowac po 1 izomerze: acetonu(propan-2-onu) i kwasu
propionowego.

odpoweidzi oczywiscie prawidlowe znam ale na maturze troche mnie przycmilo:P

czy zalicza mi odpowiedz do izomeru acetonu narysowalem (cyklopropanol),
a do kwasu propionowego (cyklopropan-diol)?
Maja co prawda takei same wzory sumaryczne ale cos mi sie nie wydaje to:/

 zad. 53

Opisz, w jaki sposób można doświadczalnie sprawdzić obecność skrobi w
bulwach
ziemniaków, mając do dyspozycji wodę bromową i wodny roztwór jodku potasu.
Podaj opis słowny wykonania doświadczenia oraz obserwacje, dotyczące
wykrywania
skrobi w bulwach ziemniaków.

odpowiedz prawidlowa:
Opis słowny wykonania doświadczenia:
W celu wydzielenia jodu, do roztworu jodku potasu dodajemy wodę
bromową. Następnie otrzymany roztwór nanosimy na kawałek
przekrojonego ziemniaka.
Obserwacje:
Na powierzchni ziemniaka pojawia się granatowe zabarwienie.

Moja odpowiedz:
(jesli nie uzylem wody bromowej tylko samego KI jako odczynnika to jest
szansa ze mi zalicza??)

 zad 54.
Wodorotlenek sodu jest głównym składnikiem preparatów do czyszczenia
niedrożnych rur
i syfonów. Wodorotlenek sodu w obecności wody reaguje z tłuszczem
znajdującym się w zatkanych
rurach.

Określ, jaka właściwość fizyczna produktów reakcji tłuszczu z zasadą sodową
jest
podstawą opisanej metody udrażniania rur.

odpowiedz prawidlowa:
Produkty reakcji tłuszczu z zasadą sodową są związkami rozpuszczalnymi
w wodzie.

MOja odpowiedz:
właściwośćfizyczna: stan skupienia (produkty są ciekłe, a substraty są stałe
inaczej nie bylo by problemu z rurami)

Prosze o odpisanie
Z GÓRY DZIEKUJE:)

Łukasz Biernacki