Re: SO42-, SO32-, S2- ;; NO3-, NO2-

Autor: Variat <variat_at_interia.pl>
Data: Wed 10 May 2006 - 11:41:31 MET DST

From: <bzunia@o2.pl>
To: <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Wednesday, May 10, 2006 10:03 AM
Subject: SO42-, SO32-, S2- ;; NO3-, NO2-

> Witjak wykrywać obok siebie jony S2-, SO42-, SO32-.

S2-
1. Gotowanie z HCl --> zapach H2S (można wykrywać też nba bibule nasączonej
Pb(NO2)2)
2. reakcja z nitroprusydkiem sodu daje fioletowe zabarwienie roztworu.

SO42-
Ogrzewanie z HCl, przesączenie powstałej siarki i reakja z BaCl2 --> biały
osad nierozpuszczalny w HCl

SO32-
Zaprezentowano mi kiedyś taki sposób zaznaczając, że zachodzące reakcje nie
sa poznane:
Zmieszać ze szczyptą ZnSO4*7H2O, po rozpuszczeniu dodać 0,2M K4[Fe(CN)6] i
roztwór nitroprusydku sodu --> powstaje różowy lub czerwony (zwał jak zwał)
osad

> jak wykryc obok siebie jony NO3- i NO2-.

NO2-
1. Ogrzewanie z HCl --> wydzielanie brunatnego NO2
2. HCl + 0,1M KJ --> brunatne zabarwienie (wydzielony jod)

NO3-
Koniecznie trzeba usunąć NO2- (reakcja z 80% mocznikiem, później gotowanie z
porcjami stężonego H2SO4, i tak powtarzać, aż do zaprzestania "burzliwej
reakcji") następnie:
1. Reacja z dilenyloaminą - niebieskie zabarwienie (ważne aby lać po ściance
naczynia)
2. Reakcja obrączkowa (tutaj powodzenia)

Pozdrawiam

 Grzegorz TOmaszewicz

Poznaj Stefana! Zmien komunikator! >>> http://link.interia.pl/f1924