Re: Wykrywanie ozonu

Autor: Maciej Krysztofik <jumbo_at_poczta.fm>
Data: Tue 09 May 2006 - 17:36:42 MET DST

Kazimierz Warminski napisał(a):
> Chemiluminescencyjne sa rzadziej wykorzystywane ze wzgledu na wyzsze
> koszty
> ekploatacyjne i inwestycyjne. W Polsce chyba takowe nie pracuja (ja
> przynajmniej nie slyszalem). Wykorzystuje sie w nich reakcje NO z O3, w
> wyniku ktorej emitowane jest swiatlo w zakresie dlugosci fali 600-1200
> nm.

A także reakcję ozonu z etylenem:
O3 + C2H4 -> HCHO* -> HCHO + h%u03BD
Koszty jeszcze wieksze, bo trzeba miec butle z etylenem.

A przy okazji, nie wie ktoś jak idą prace nad polskim próbnikiem pasywnym do oznaczaniam ozonu? W ramach pracy mgr zacząłem przystosowywać do oznaczania ozonu próbnik opracowany na PK (do pomiaru NOx i SO2). Pracę skończyłem na etapie testów laboratoryjnych, wyniki wyszły całkiem niezłe. Pozostało tylko wykonanie testów terenowych i zoptymalizowanie paru rzeczy. Nie wiem czy potem ktoś pociągnął ten temat. Jest o co powalczyć, bo próbnik miał być dużo tańszy od innych 'niepolskich' modeli (Ogawa, Radiello).
Pozdrawiam
Maciek Krysztofik

Zamiast ubrania... >>> http://link.interia.pl/f1935