Re: Wykrywanie ozonu

Autor: Stanislaw Popiel <popiels_at_wp.pl>
Data: Sun 07 May 2006 - 21:36:02 MET DST

Tak, jest wiele metod, ja tez dosc dlugo poszukiwalem metod wykrywania i
oznaczania ozonu. Dane na ten temat mam w pracy. W pracy bede dopiero we
wtorek i wtedy wysle Ci te dane. Mam kilka polskich norm. W najlepszej
normie metoda polega na przepuszczeniu ozonu przez roztwór KI. Jezeli
roztwór zzólknie - w powietrzu jest zbyt duze stezenie O3. Pobieranie próbki
nalezy powtórzyc przepuszczajac mniejsza ilosc powietrza lub uzyskana próbke
rozcienczyc do koloru slomkowego, dodac skrobie o okreslonym stezeniu i
mierzyc absorpcje na spektrofotometrze przy odp. dl. fali. Z wyznaczonego
wczesniej wykresu kalibracyjnego odczytac stezenie ozonu. W celu odróznienia
O3 od NOx równolegla próbke nalezy przepuscic przez szlana rurke
wypelniona wata bawelniana ( i dopiero potem przez rónolegla pluczke z
roztworem KI). Ozon calkowicie zatrzymywany jest na wacie, a tlenki azotu -
nie.
        Do pojutrza,
Stanislaw
> Mam pytanie, czy znacie moze metody dzieki ktorym mozna oznaczac
jakosciowo i ilosciowo ozon w atmosferze? bylbym bardzo wdzieczny za
jakiekolwiek informacje.

> Pozdrawiam
> Bartek Wiernicki
>o do Check Out the new free AIM(R) Mail -- 2 GB of storage and
industry-leading spam and email virus protection.