Re: Kationy IV i V gr. analtycznej - prosze o pomoc

Autor: Krzysztof Kupczyński <krzyskup_at_poczta.onet.pl>
Data: Mon 17 Apr 2006 - 23:23:44 MET DST

> Szukałem po necie, ale nie znalazłem tego co szukam - a mianowicie
> jaka jest kolejność rozpuszczlniści siarczanów, szczawianów i
> wodorotlenków: Ba, Ca i Sr? (Największy problem miałem ze znalezieniem
> Sr).
> Nie wiem również dlaczego jon Ba^(2+) strąca się pod wpływem roztworu
> K2Cr2O7 w obecności buforu octowego?

siarczany: Ba<Sr<Ca
szczawiany: Ca<Sr<Ba
wodorotlenki Ba<Ca<Sr
Na podstawie iloczynow rozpuszczalnosci podanych w pierwszym wydaniu
Tablic Chemicznych wyd. Adamantan.

Drugie pytanie:
"BaCrO4 rozpuszcza się w rozcieńczonych kwasach mineralnych. Przy
wytrącaniu BaCrO4 dwuchromianem może powstac mocny kwas mineralny, ktory
moglby rozpuscic osad chromianu barowego. (...) Aby temu zapobiec dodaje
sie octan sodowy. Jony CH3COO(-) lacza sie z jonami H(+) tworząc słabo
zdysocjowany CH3COOH. w ktorym BaCrO4 nie rozpuszcza sie." (T. Lipiec,
Z.St. Szmal "Chemia Analityczna z elementami analizy instrumentalnej")
Moim zdaniem zamiast octanu sodu mozna z powodzeniem uzyc buforu - oba w
tym wypadku beda przeciwdzialaly zmianie pH w czasie reakcji na silniej
kwasowe.

Goraco polecam obie pozycje, z ktorych korzystalem. Do analizy sprobuj
jeszcze znalezc swietny podrecznik Alaksejewa, wydawany w latach
60-tych. Niestety, ciezko go juz zdobyc.

pzdr,
krzysztof kupczynki
"krzyskup"