Re: Jak wykryć jony chlorkowe w mieszance I i II grupy an ionow?

Autor: Michael Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Mon 10 Apr 2006 - 23:24:47 MET DST

> sie nie tylko osad AgCl ale tez AgI itd... potrzebuje jakiejs reakcji
> ktora jasno pokaze mi ze to jest chlor. Pozdrawiam

Co Przeskrobałaś że Ci dali taki koktail ? Jedyne co przychodzi mi do głowy to zakwasić i dodać KMnO4. Dwuchromian będzie utleniał bromki, chlorki i jodki odpowiednio do bromu, chloru i jodu. A teraz tak:

Weź probówkę z zadaniem i zakwaś kilkoma kroplami H2SO4. Dodaj centymetr CCl4, dodaj 2 cm3 0,02 mol KMnO4 i zakrywając szczelnie Wytrząśnij przez jakieś 5 minut. Pozostaw do oddzielenia faz. Jeśli by gazowało ostro to zapewne jest to chlor który w CCl4 najgorzej się rozpuszcza (szybko następuje desorpcja w t pok i p at) Nad fazą organiczną Zawieś papierek bibuły umoczony w roztworze fioletu metylenowego i zwilżony wodą (fiolet metylenowy najlepiej rozpuszcza się w alkoholu) papierek jeśli jest
chlor to się odbarwi, delikatnie nalany na warstwę CCl4 denaturat też powinien się odbarwić, odbarwi się też większość barwników naturalnych. To pozwoli stwierdzić obecność chloru który poprzez samorzutne tworzenie odpowiednich związków ma zdolności bielące (ściślej utleniające, bielący jest efekt wizualny).
   Brom i jod rozpuszczone w CCl4 barwią go od koloru lekko różowego przez czerwień do brunatu.
   Weź kroplę fazy organicznej i Umieść w zleweczce z roztworem skrobii. Jeśli jest tam jod to skrobia utworzy z nim addukt i zabarwi się na fioletowo.
   Jeśli roztwór jest barwny ale nie odbarwia papierka ani nie barwi na wyraźny niebieski kolor skrobii, no to napewno jest Brom, drogą eliminacji.

A jak Ci dali fluor to Możesz ich zaskarzyć do sądu bo to dość duża trucizna ;).

Jak to nie wypali to będziemy kombinować dalej, nie gwarantuję że na 100% zadziała. Zamienniki do CCl4 w tej probie to CCl3, C2Cl4. Czyli trichlorometan lub tetrachloroetylen, powinno też iść w trichloroetylenie i chloroformie.

MdG

Oglądaj -> Wydarzenia.wp.pl -> Wiesz, co najważniejsze!
Najbardziej aktualne materiały filmowe - Kliknij:
http://klik.wp.pl/?adr=www.wydarzenia.wp.pl&sid=720