Re: kat piramidalizacji

Autor: krystian <krystianj25_at_yahoo.co.uk>
Data: Fri 17 Mar 2006 - 09:41:35 MET

--- Karolina Onderko <nanorurka@op.pl> wrote:

> Poszukaj w "Fulerenach i nanorurkach" A.
> Wlochowicza, moze tam cos bedzie?
>
> Karolina

Coś mi się wydaje, że zjawisko piramidalizacji wcale
nie musi występować w fulerenach. Jak wynika z
artykułu
rekomendowanego przez kogoś w tym wątku:
http://www.iupac.org/publications/pac/1999/71_02_pdf/haddon.pdf
,
piramidalizacja polega na deformcji pierścienia
aromatycznego. W fulerenach pierścienie mogą ściśle
pokrywać powierzchnię z zachowaniem struktury płaskiej
(dowód teoretyczny L. Eulera). Właśnie dlatego są tam
sześcio- i pięcioboki. O deformacji pierścieni
moglibyśmy wnioskować na podstawie odchyleń od 0
endocyklicznych kątów torsyjnych. Z kolei na podstawie
kątów egzocyklicznych możemy określać kąt pomiędzy
płaszczyzną pierścienia sześcio- i pięcioczłonowego.
Gdyby ktoś dysponował plikami ze strukturą fulerenów w
formacie *.cif, *.res lub *.mol można byłoby przyjrzeć
się dokładniej pierścieniom, wiązaniom i kątom w
rzeczywistych cząsteczkach (jakoś nie mam zaufania do
danych z metod a priori :)
Z poważaniem
Krystian j. (obrona pracy mgr na wydziale
krystalografii :)

Win a BlackBerry device from O2 with Yahoo!. Enter now. http://www.yahoo.co.uk/blackberry