Re: kat piramidalizacji

Autor: <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Fri 17 Mar 2006 - 00:22:08 MET

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Michal Walczak <walczus23@yahoo.com>
Do: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Data: Thu, 16 Mar 2006 14:39:37 -0800 (PST)
Temat: Re: kat piramidalizacji

> Jeszcze nie do konca:). Zeby fuleren byl zamkniety
> pierscien musi sie wygiac, prawda? i chodzi mi o to, o
> ile stopni ten pierscien sie wygnie. Problem, ktory ja
> widze jest taki, ze: prowadzac styczna do plaszczyzny
> wygietego pierscienia mozemy ten kat okreslic uzywajac
> nawet modelu takiego jak uzywali odkrywcy (R.Smalley,
> H.Kroto)fulerenow - model z zelek Haribo i zapalek.
> Natomiast takich stycznych mozemy wyznaczy wiele i
> dzieki temu wiele takich katow. Wiem, ze moze brzmi to
> chaotycznie, bo ciezko jest napisac takie
> "przestrzenne" rzeczy, ale postaram sie zrobic rysunek
> [...]

Nie jestem wcale pewien, czy konieczne jest wyginanie płaszczyzny pierścienia. Przynajmniej dla C60. Podejrzewam, że C60 można skleić z całkiem płaskich pięcio i sześciokątów foremnych. nie wiem, czy tak jest dla innych fullerenów, ale w tym wypdaku jestem niemal pewien, że kąt o którym mowa jest ówny 0 lub 180 stopni, w zależności od definicji.
Wojtek