Re: kat piramidalizacji

Autor: Michal Walczak <walczus23_at_yahoo.com>
Data: Thu 16 Mar 2006 - 23:39:37 MET

> Ach, rozumiem. Chodzi o kat dwuscienny miedzy dwoma
> sasiednimi pierscieniami. sciany tworza plaszczyzny
> pierscieni a wspólne atomy wegla stanowic oś łączącą
> obie sciany.

Jeszcze nie do konca:). Zeby fuleren byl zamkniety
pierscien musi sie wygiac, prawda? i chodzi mi o to, o
ile stopni ten pierscien sie wygnie. Problem, ktory ja
widze jest taki, ze: prowadzac styczna do plaszczyzny
wygietego pierscienia mozemy ten kat okreslic uzywajac
nawet modelu takiego jak uzywali odkrywcy (R.Smalley,
H.Kroto)fulerenow - model z zelek Haribo i zapalek.
Natomiast takich stycznych mozemy wyznaczy wiele i
dzieki temu wiele takich katow. Wiem, ze moze brzmi to
chaotycznie, bo ciezko jest napisac takie
"przestrzenne" rzeczy, ale postaram sie zrobic rysunek
lub jakas wizualizacje. W kazdym razie znajomy
profesor, zreszta dla mnie najwiekszy autorytet w
dziedzinie chemii, dowiedzial sie od innego profesora
:) ze kat ten okresla sie na podstawie kierunku
wiazania i niezhybrydyzowanego orbitalu "p" z
uwzglednieniem jeszcze jakis innych katow, ale nikt
nie wie dokladnie jak to sie robi. Badz co badz musi
to byc malo istotne skoro programy, jakby na to nie
patrzec, zaawansowane (Molden, gOpenMol, VMD), nie
obsluguja takiej opcji. Jesli dowiem sie czegos wiecej
to na pewno napisze.

Michal