Re: Co wcześniej zareaguje??

Autor: <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Mon 20 Feb 2006 - 13:32:26 MET

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Marlena Zabłotna <mzab@o2.pl>
Do: chemfan@man.lodz.pl
Data: Mon, 20 Feb 2006 11:47:06 +0100
Temat: Co wcześniej zareaguje??

> Witam wszystkich!!
> Od jakiegośjuż czasu staram się ustalić jakie reakcje zajdą, a dokładniej
> jakie struktury powstaną jeśli w układzie mam: Eter diglicydylowy
> Bisfenolu A(tzw.DGEBA), aminę pierwszorzędową-diamino difenylometan(DDM)
> oraz ester jakim jest metakrylan metylu(MMA).Reakcja przebiega w
> podwyższonej temperaturze i oprócz tych trzech skłądników nic
> (teoretycznie)innego nie ma. wiem ze najprosciej to byłoby przeprowadzenie
> analizy IR ale , niestety nie ma do tego dostępu. Nie wiem jak jest z
> [...]
Wziąłbym się za to zagadnienie w następujący sposób. Po pierwsze pytania:
1. Jak regują układy oksiranowe z aminami pierwszorzędowymi. To znaczy, czy wystarczy je ogrzać, aby zaszła reakcja addycji, czy też potrzeba katalizatora jonowego, albo rodnikowego.
2. Jak reagują te same aminy z wiązaniem C=C estru akrylowego.
Na podstawie tych wstępnych danych można próbować zrozumieć reakcje w układzie trójskładnikowym.
Według mnie bardziej prawdopodobna jest addycja aminy do układu glicydylowego niż do wiązania C=C, gdyż to ostatnie jest bardziej podatne na reakcje rodnikowe lub addycję wspomaganą katalizą kwaśną. Tu kwasów nie ma bo jest amina, no i nie ma jawnego źródła rodników, chyba że tlen z powietrza.
Optuję za produktem będącym poli(eteroaminą) z wolnymi grupami OH, [-NH-C6H4CH2C6H4NH-CHCH(OH)-O-CH(OH)CH-]n.
Nie można jednak wykluczyć, że w obecności tlenu, w podwyższonej temp. zacznie polimeryzować MMA. Mielibyśmy wtedy mieszaninę polimerów.
Wojtek