Re: kwas szczawiowy

Autor: Andrzej Kasperowicz <andyk_at_spunge.org>
Data: Mon 13 Feb 2006 - 15:10:57 MET

> BTW, Pozwoliłem sobie sprawdzić w literaturze toksyczność kwasu
> szczawiowego. Czy znane Ci są mechanizmy dzięki którym jest toksyczny dla
> organizmu ?

Pamietalem ze kiedys (kilkanascie lat temu) czytalem, ze jest trujacy ze
wzgledu na wiazanie jonow wapniowych w nierozpuszczalny szczawian wapnia.

> Kwas szczawiowy stosowany jest jako dodatek do żywności, ponadto

Do zywnosci nie takie rzeczy laduja...

> niektóre rośliny jak rabarbar czy szczaw zawierają go relatywnie duże
> ilości.

I wlasnie dlatego ponoc nie zaleca sie spozywania zupy szczawiowej zbyt
czesto, szczegolnie dzieciom.

"Zatrucie kwasem szczawiowym objawia się zaburzeniami żołądkowo - jelitowymi,
zaburzeniami układu nerwowego i moczowego i może wystąpić po zjedzeniu
szczawiu uprawianego na bardzo kwaśnych glebach."
http://zdrowezywienie.w.interia.pl/ciekawostki.htm

Rzekomo niektorzy tez stosuja kw. szczawiowy do tepienia mrowek faraona.

ak