Re: Re: alkohole o odczynie obojętnym i char. s łabo kwaśnym?

Autor: <wojtaszek1978_at_interia.pl>
Data: Tue 07 Feb 2006 - 19:43:16 MET

wojtex_tlen@tlen.pl napisał(a):

> alkoholanów. a ich stałe kwasowe sa słabsze od wody np pK wody wynosi 15,7
> a metanolu 16,0 etanolu pK=18, podobnie jak izopropanolu, natomiast
> fenolany już majabardziej zdecydowany charakter kwasowy przez
> oddziaływanie na grupę OH pierścienia benzenowego.
> >
> Czyli kwasowość alkoholi definiujesz za pomocą wartości pKa i to jest
> rozsądne. Natomiast reakcja z sodem to już nieco bardziej zawikłana
> sprawa. Na przykład chlorek benzylu reaguje z sodem dając benzylosód. W
> tym wypadku jest problem z powiązaniem sodu z kwasowością... kwasowością
> czego?
> [...]

Z rozpędu i właściwego sobie niedbalstwa napisałam "fenolany" mając na myśli fenol, czego można sie domyślić po tym jak wspomniałam o oddziaływaniu grupy OH na pierścień benzenowy, za co przepraszam.
Prostuję natomiast sformułowanie o definiowaniu pojęcia kwasowości wartością pKa. Nic takiego nie napisałam a już najmniej definowałam. Chciłam jedynie pokazać że skoro taka wartość jest określona dla poszczególnych alkoholi a co za tym idzie z pojęcia stałej pKa oznacza że one dysocjują. Nie rozumiem skąd sie wziął sie w tym wszystkich chlorek benzylu? i co z jego reakcją z sodem? reakcja napisana w zapytaniu "2CH3OH 2Na -> 2CH3ONa H2 " jest zupełnie prawidłowa, więcej nawet, jak już wspomniałam stała fenolu jest wyższa i on wchodzi już w reakcje z wodorotlenkiem sodu a nie jak alkochol z sodem. A jak powiązać sód z kwasowością ??? z wykresów Phorbax wynika to jednoznacznie. Sód nie istnieje w srodowisku naturalnym w postaci metalicznej, czyli nie rozważamy pojęcia kwasowości sodu a kationu sodowego. A to już inna historia. W pojęciu kwasu i zasady wg Bronsteda można temu przypisać właściwe miejsce.

Pozdrawiam Katarzyna