Re: entalpia swobodna

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Sun 05 Feb 2006 - 12:57:39 MET

> Mam pytanie. Mozecie mi wyjasnic (a raczej podac konkretna definicje) entalpii swobodnej. Babka od cwiczen podala taka:
> entalpia swobodna jest to entalpia swobodna reakcji przy okre?lonym sk?adzie mieszaniny reakcyjnej (mnie nie pytajcie ;)). Moze by? nie wystarczajaca na egzamin.....
Definicja to jedno, a zrozumienie "na chłopski rozum" - moze być
ważniejsze. Przybliżenie tego pojęcia jest pod:
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/groszki.htm
A różnica pomiędzy entalpią swobodną i energią swobodną, jest podobna jak
pomiędzy entalpią a energią. Można się spierać o precyzję, ale ważniejsze
jest chyba zrozumienie idei kryterium samorzutnosci
(obowiązującego przynajmniej w naszej częsci Wszechswiata)
Bo z analizy Wzoru Gibbsa można dojsć, dlaczego "tu u nas" niemal
wszystkie procesy samorzutne są egzotermiczne, i tak trudno jest podać
przykład czysto chemicznego samorzutnego procesu endotermicznego.
tpl