Re: entalpia swobodna

Autor: Michal Walczak <walczus23_at_yahoo.com>
Data: Fri 03 Feb 2006 - 21:25:58 MET

--- bartekwiernicki@aim.com wrote:

> Czesc!
> Mam pytanie. Mozecie mi wyjasnic (a raczej podac
> konkretna definicje) entalpii swobodnej.

Entalpia swobodna, inaczej energia swobodna Gibbsa lub
potencjal izobaryczny jest funkcja stanu okreslona
wzorem: dG = dH - TdS. Wiec temperatura jest tez
stala. Najprosciej ujmujac entalpia swobodna okresla
zdolnosc ukladu do wykonania procesu samorzutnego
(jesli dG jest mniejsze od 0). dH w powyzszym wzorze
to oczywiscie zmiana entalpii a TdS jako calosc to
czynnik entropowy. T -> temp. w Kelwinach, a S to
entropia. Dla procesu spontanicznego (samorzutnego)
entropia rosnie do wartosc maksymalnej wiec entalpia
swobodna musi malec do wartosci minimalnej.

Pozdrawiam - MW