Re: zakup odczynnika (Ca(OH)2)

Autor: Maciej Haranczyk <maharan_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Tue 31 Jan 2006 - 10:25:03 MET

> do czego ma to sluzyc? do zmiekczania wody? bo jesli tak to moze to
> byc tez tlenek wapnia

Roztwor Ca(OH)2, czyli tzw kalkwasser, stosuje sie w akwarystyce morskiej
do: 1) uzupelniania Ca, 2) utrzymywania pH 8.0-8.4 (wiazanie kwasow
organiczynch), c) stabilizacje parametrow wody (wizanie fosforanow).

Roztwor Ca(OH)2 szybko traci wlasciwosci poniewaz wytraca sie z
niego weglan wapnia. Zwykle wiec kalkwasser prodkuje sie na biezaco w urzadzeniu zwanyn kalkmixerem.
W takim mikserze zawsze jest warstwa nierozpuszczonego Ca(OH)2, ktora sie
miesza co 15 minut aby otrzymac roztwor nasycony dozowany w miejsce
odparowanej wody.

Dlaczego nie uzywa sie CaO ? Nie wiem. Tez sie nad tym zastanawialem
poniewaz ten jest latwiej dostepny. Musi byc jakis powod skoro akwarysci
na calym swiecie uzywaja Ca(OH)2 zamiast CaO. Moze ktos tutaj moze
podac wyjasnienie?

Pozdrawiam,
Maciek

--