Re: orbitale

Autor: <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Sat 28 Jan 2006 - 02:23:05 MET

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Ilona Zielińska <jelonekziel@poczta.onet.pl>
Do: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Data: Fri, 27 Jan 2006 17:12:11 +0100
Temat: orbitale

> Witajcie!
>
> Mam pytanko:) Czy wykres skladowej katowej dla wybranych funkcji falowych
> wodoropodobnych orbitali atomowych dla orbitalu s rozni sie czyms od dla
> orbitalu 2s? I czy 3P rozni sie od 3Pz?
>
> Pozdrawiam,
> Ilona Zielińska

Dziwne, ale orbitale s nie zależą od kątów czyli są kulistosymetryczne. Jak sobie zatem wyobrażasz narysowanie składowej kątowej? Jeśli jednak bardzo zapragniemy narysować składową kątową dla orbitalu s to musimy zrobić tak. Od początku układu współrzędnych poprowadzić półprostą pod jakimś kątem np. względem osi x i na tej prostej odłożyć odcinek o długości odpowiadającej wartości składowej kątowej orbitalu. Ponieważ orbital nie zależy od kąta, to oznacza to że składowa kątowa ma wartość 1 (niezmiennik). Na płaszczyźnie xy powstanie okrąg o promieniu 1 oczywiście po wybraniu wszystkich kątów (a w przestrzeni 3D sfera). Dla orbitalu 2s sytuacja się nie zmienia bo i tu składowa kątowa ma wartość 1.
Co do orbitalu p, to zapytaj jeszcze raz, ale poprawnie tym razem.
Wojtek