Re: Skraplanie, ale nie zamrażanie CHCl3

Autor: Krzysztof Jakubiec <ruthen_at_o2.pl>
Data: Tue 24 Jan 2006 - 12:03:20 MET

30 grudnia 2005 r., o 20:50 Stanisław Popiel napisał:

> ------------------------------
> Zapewne masz rację (choć trudno być tu pewnym), ale ja użyłem mieszaniny
> (glikolu + suchego lodu) w wymrażalniku. No i nie wystąpił problem
> zamrażania chloroformu, ale niestety wystąpiły straty chloroformu, który
> wprawdzie nie zamarzał, ale skraplał się niecałkowicie. Rozważam następną
> możliwość: nasycić strumień gazów oparami CHCl3 w pierwszej płuczce i
> dopiero ten strumień skierować do drugiej płuczki (która jest jednocześnie
> reaktorem). Wtedy prawdopodobnie utworzy się stan stacjonarny w drugiej
> [...]

Ojej, ale późno. Bardzo dziękuję za życzenia. Tobie Staszku
również życzę
pomyślności w N.R. i następnych. No i rozwiązania problemu z
chloroformem.

A tak przy okazji. Czy nie da się zamienić chloroformu na coś
innego?
Czy też jest to reagent konieczny dla procesu.

A próba zrobienia 2 wymrażalników: pierwszy jest tym
glikol+suchy lód,
z zawracaniem CHCl3 do reaktora, a za nim dajemy jakiś mocniejszy
z całkowitym skropleniem tego, co zostało po wymrażalniku z
glikolem.
Na drugim będziesz przy okazji widział ile chloroformu musisz
uzupełnić.

Jeżeli nie musisz zawracać CHCl3, to wymrożenie całości jest,
przynajmniej
teoretycznie, prostsze. Można by ten wymrożony CHCl3 później zadać
z powrotem do reaktora, tym bardziej, że może on zawierać
jeszcze jakieś ślady
z mieszaniny reakcyjnej.

Pozdrawiam mroźnie,
Krzysztof Jakubiec

PS Jeszcze 10-20*C mniej i nie musisz robić mieszaniny
chłodzącej, tylko całe to
ustrojstwo umieścić na dworze ;)