anion

Autor: Pawel Wisniewski <xmike1_at_tenbit.pl>
Data: Mon 16 Jan 2006 - 18:03:53 MET

Witam,
mam taki problem na laboratoriach wykrywam sole, wykrylem juz kation (Cr3+) i teraz
wykrywam anion. Dodaje do roztworu jony Ag+ (AgNO3) i dzieje sie cos
dziwnego automaytcznie powstaje czarny osad (co moglo by wskzywac na
obecnosc jonu S2- ale tego tam nie ma poniewaz po dodaniu stezonego
kwasu natychmiast poczul bym charakterystyczny zapach H2S) a co
ciekawsze po chwili zaczyna wydzielac sie srebro metaliczne, i
zastanawiam sie co mogo by dac ten efekt, myslalem o jonach
tiosiarczanowych poczatkowo lecz one przechodza z jonami Ag + z bialego do
czarnego osadu w dosc zauwazalny sposob, a tamta reakcja ma przebieg
natychmiastowy. Jony SO3(2-) ktore rzeczywiscie utleniaja Ag+ do
srebra takze wykluczam poniewaz po rozpusczeniu badanej soli w wodzie
roztworma kolor przezrpczysty a nie niebieski. Czy ktos ma jakas
koncepcje ? bo mi sie wszelkie pomysly wyczerpaly.
z gory dziekuje za pomoc.