Proste a jednak .....

Autor: Jerzy Peszke <j.peszke_at_rocketmail.com>
Data: Thu 12 Jan 2006 - 16:34:52 MET

Czesc,

Mam maly problem do rozwiazania, ktory jednakze okazal
sie problemem nad ktorym zlamali sobie zeby madrzejsi
ode mnie. Sprawa jest prosta do krupy karboksylowej
-COOH nalezy dolaczyc taki zwiazek H2N-
CH2-(CH2)12-CH3. Niby wydaje sie - podrecznikowy
przyklad ale ...... grupa, a wlasciwie grupy -COOH sa
podlaczone do nanorurki weglowej na jej koncach. Jak
sie okazuje standardowe reakcje typu ogrzewanie z
amina, estryfikacja i nastepnie wymiana na grupe
aminowa tez za bardzo nie ida w standardowych
warunkach (bardzo opornie, wydajnosc jest ok 2-3%,
nawet przy gotowaniu przez 24h), aktywatory typu DCC
czy EDC podnosza maksymalnie wydajnosc do 10%.
Zaznaczam ze reakcja z SOCl2 nie wchodzi w rachube
(ani z zadnym halogenkiem - produkt musi byc bez
chlorowcow w kazdej postaci). Reakcje za kazdym razem
prowadzilem z bezwodnymi rozpuszczalnikami (DMSO,
EtOH, ksylen, toluen itp). Pytanie dla szarych
chemicznych komorek - jak polaczyc jedno z drugim w
miare wydajnie. Bede wdzeczny za kazdy pomysl, nawet
idiotyczny :)))

Pozdrawiam

Jurek