Re: związki aromatyczne

Autor: Tomasz Pluciński <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Tue 10 Jan 2006 - 16:19:51 MET

> zauważyłam że związki z pierscieniem aromatycznym [a dokladniej w moim
> przypadku: fenol, anilina i costam jeszcze ale nie pamietam co] zmieniają
> barwę po dłuższym czasie przechowywania [ fenol i pare innych związków na
> lekko fioletowawą, a anilina czerwienieje]. Nie wiem, jak stare byly te
> zwiazki i nie wiem dlaczego tak sie dzieje.
> Slyszalam ze to cos związanego z "rozkladem" pierscienia aromatycznego,

Pierścień aromatyczny jest tworem raczej trwałym; podczas ogrzewania
związków karbocyklicznych następuje raczej aromatyzacja. Ale wyjątkami są
pochodne z podstawnikami o wyraźnie redukcyjnych właściwościach, takie jak
właśnie fenol i anilina. Po prostu się utleniają, a produkty utlenienia już
nie mają charakteru aromatycznego.Nawasem mówiąc głównym produktem w obu
przypadkach jest żółty chinon (no, przejściowo powstają ciemno zabarwione
komplesy z przeniesieniem ładunku).Chinon zawiera układ czteroelektronowy w
pierścieniu (a nie sześcioelektronowy). Ale to raczej niezbyt typowe
zachowanie związków aromtycznych. Nieco więcej o aromatach:
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/aromaty.htm
tpl