Re: kat torsyjny

Autor: <wojtex_tlen_at_tlen.pl>
Data: Sun 27 Nov 2005 - 18:26:38 MET

---- Wiadomość Oryginalna ----
Od: Michal Walczak <walczus23@yahoo.com>
Do: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Data: Fri, 25 Nov 2005 13:39:09 -0800 (PST)
Temat: Re: kat torsyjny
> Chodzilo mi bardziej o okreslenie kata torsyjnego na
> podstawie wzoru sumarycznegoi jesli nie mamy
> doczynienia z izomeria cis trans (bo tu okreslenie
> tego kata jest oczywiste). Np jesli mamy wzor etanu
> podany sumarycznie to mam rozumiec ze nie jestem w
> stanie okreslic takowego kata(lub wybrac jedna z dwoch
> potencjalnych mozliwosci). Pytam o to poniewaz mam
> umiec zapisywac czasteczki w macierzy Z, a prowadzacy
> uparl sie ze to jest oczywiste i nie bedzie do tego
> wracal.A co w przypadku kata torsyjnego dla acetylenu?
>

> Pozdrawiam - Michal Walczak

Na podstawie wzoru sumarycznego nie można określić kąta torsyjnego bo wzór sumaryczny jest taki sam dla każdego izomeru konformacyjnego lub konfiguracyjnego, co jest oczywiste no bo dla wzoru C2H2Cl2 mamy E oraz Z konfigurację (okreslenia cis i trans zostawiłbym dla położenia sąsiednich podstawników względem płaszczyzny pierścienia)
W maciezy Z możesz sobie zapisać dowolny kąt torsyjny (o ile macierz została odpowiednio zdefiniowana). Zmieni się wtedy konformer (albo konfiguracja, jeśli masz wiązanie podwójne). Dla acetylenu nie można określić kąta torsyjnego dla czwartego atomu. Tu kąt torsyjny powinien być zdefiniowany dla np. H4, ale wszystkie atomy leżą na jednej prostej, co uniemożliwia podanie tego kąta. Problem można rozwiązać przez wprowadzenie elementu, który nazywa się "dummy atom" - dodatkowy punkt według którego zdefiniujesz kąt torsyjny.
Wojtek