Re: Pytanie do Pana Rafała

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 04 Nov 2005 - 19:34:07 MET

From: <ela.maj@op.pl>
To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Friday, November 04, 2005 8:17 AM
Subject: Pytanie do Pana Rafała

> Chcę zrezygnować z kadmowania ze względu na ochronę środowiska. Jaką
> kąpiel
> w to miejsce polecasz. Kadmujemy głównie detale pochodzące z remontowanego
> sprzętu uzbrojenia. Myślę o cynkowaniu cyjankalicznym. Może coś mi
> podpowiesz?
>
> Pozdrawiam. Ela

Witam serdecznie

Mniemam że chodzi o mnie więc odpowiadam, co nie znaczy że cenne na pewno
były by też uwagi innych forumowiczów:

Na moje oko przestawienie się z kadmowania na cynkowanie cyjankoalkaliczne
jest pod względem ochrony środowiska trochę jak z deszczu pod rynnę. Sam
znam reakcję inspekcji ochrony środowiska na propozycję używania cyjanków,
gdzie na samą ustną deklarację że chciało by się coś robić przy użyciu
cyjanków siwieją im włosy :-). Nie mówiąc już o samych kosztach
zabezpieczenia, przechowywania i prowadzenia technologii powłok cyjankowych.
Z drugiej strony jeśli Pani pierwszą myślą było o cyjankalicznym cynkowaniu
to podejrzewam że dotychczas stosowana technologia kadmowania była oparta na
cyjanku kadmu i jest to temat rozeznany przez Pani firmę.

Nie wiem też jakie wymogi jakościowe dla powłok są w stosunku do Państwa
firmy ze strony kontrahentów. Moja propozycją byłaby jednak technologia
cynkowania kwaśna chlorkowa. Jest prosta do prowadzenia w warunkach
przemysłowych, a przedewszystkim jest w dużym stopniu "przyjazna" dla
środowiska ze względu na łatwa obróbkę ścieków pogalwanicznych. Jedynym
problemem są ścieki zawierające chrom (VI) po obróbce końcowej powłoki.

Swoją drogą powłoki kadmowe należą do dosyć specyficznych rodzajów
zabezpieczeń antykorozyjnych (mam na myśli warunki morskie czy tropikalne,
czy też przemysł elektrotechniczny) czego na pewno nie zapewnią powłoki
cynkowe. Dlatego drugim moim pomysłem były by powłoki niklowe które na pewno
zaspokoją wysokie nawet wymagania ochronne czy dekoracyjne klientów.
Jednakże cena wytworzenia powłok niklowych jest dużo dużo większa od
cynkowych.

Z poważaniem

Rafał Wróbel
LABOREX Rzeszów