Re: fosfatowanie

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Thu 03 Nov 2005 - 19:10:24 MET

Witam serdecznie

Nie wiem pod jaką powłokę chce Pan wytworzyć podpowłokę fosforanową więc
proszę o sprecyzowanie. Ja osobiście miałem doczynienia w pracy zawodowej z
fosfatowaniem stali węglowych pod powłoki farb poliestrowych nakładanych
metodą fluidyzacyjną piecową.

Technologia nakładania takiej podpowłoki fosforanowej jest wręcz banalna i
sprowadza się do:

1) zanurzenia w roztworze aktywnym detali w przypadku piaskowanych uprzednio
elementów
2) mycia ostrymi ścierkami detali skorodowanych powierzchniowo o
nieskomplikowanej geometrii
3) wstępnego wytrawiania w ok. 15% roztworze kwasu solnego w temperaturze
ok. 30 - 40 C w czasie 5 -10 min w przypadku mocno skorodowanych detali a
następnie zanurzenie w kąpieli do fosfatowania.
4) elektroodtłuszczanie w wodnej gorącej kąpieli NaOH + Na2CO3 + Na3PO4,
wytrawiania w kąpieli z punktu 3 i dopiero fosfatowanie w przypadku silnie
zabrudzonych skorodowanych detali o skomplikowanej geometrii

Do fosfatowania używa się gotowych preparatów i tu polecam firmę CHEMETALL i
jej produkty serii GARDOBOND (np Gardobond 20.51X). Kąpiel przygotowuje się
w postaci 5% roztworu wodnego preparatu i utrzymanie temperatury rzędu 50 C.
Ważnym parametrem który trzeba kontrolować jest pH kąpieli które winno być
utrzymane na poziomie 5.

Sam proces jest bezprądowy.

Mogę pomóc też w innego typu powłokach.

pozdrawiam