Re: Trójmetafosforan sodu

Autor: Michal Sobkowski <msob_at_ibch.poznan.pl>
Data: Thu 20 Oct 2005 - 20:28:30 MET DST

At 11:10 2005-10-20 +0200, you wrote:
> Szanowni Państwo
>
>Mam pytanie czy ktoś mógłby mi pomóc w sprawie takowego związku
>
>Trójmetafosforan sodu
>Sprawa jest całkowicie dla mnie abstrakcyjna
>(oprócz tego, że meta to niby określenie pozycji podstawnika w grupie
>benzenowej)

Coś namieszałem i moja odpowiedź wysłąna ok. południa nie pojawiła się na
liście.

Przedrostek meta w chemii nieorganicznej ma zupełnie inne znaczenie niż w
organicznej. Zobacz encyklopedia.interia.pl.

Jeśli zaś chodzi o trójmetafosforan, to wzór strukruralny zobaczysz w
Googlach graficznych szukając wg nazwy angielskiej (trimetaphosphate).
Takie sześcioczłonowe struktury meta tworzy zarówno kwas fosforowy, jak i
kwas fosforawy. Z tym ostatnim miałem nawet do czynienia (a dokładniej - z
jego estrami), daje on charakterystyczne widmo 31P NMR, przy czym układ
sygnałów zależy od symetrii pierścienia.

Michał

--
Michał Sobkowski, IChB PAN, Poznań
http://www.man.poznan.pl/~msob/