Re: Trójmetafosforan sodu

Autor: Krzysztof Kleszcz <klechu13_at_poczta.okay.pl>
Data: Thu 20 Oct 2005 - 16:16:59 MET DST

KG> Szanowni Państwo

KG> Mam pytanie czy ktoś mógłby mi pomóc w sprawie takowego związku

KG> Trójmetafosforan sodu
KG> Sprawa jest całkowicie dla mnie abstrakcyjna
KG> (oprócz tego, że meta to niby określenie pozycji podstawnika w grupie benzenowej)

KG> Pomocy
KG> Krzysiek Grabiński

Z tym "meta" to nie taka prosta sprawa.
Metafosforany to sole kwasu metafosforowego HPO3
Zatem metafosforan sodu bedzie mial wzor NaPO3, tyle ze wystepuje on
przewaznie w postaci spolimeryzowanej - (NaPO3)6 - tzw
szesciometafosforan sodu
cyt. z Gałeckiego:
"metafosforan sodu wystepuje w postaci niespolimeryzowanej i
spolimeryzowanej, a ta ostatnia moze byc bezw. lub uwodn. Stopien
spolimeryzowania zalezy od temp. do ktorej ogrzano NaH2PO4 lub
NaNH4HPO4. Po ogrzaniu pierwszej soli do temp 250 a potem 350 C
przechodzi ona przez Na2H2P2O7 w (NaPO3)2 (sol Maddrella), ktora
powyzej 505 C przechodzi w (NaPO3)3, a ta powyzej 607 C przechodzi
w (NaPO3)6"

Dodam tylko ze Na2H2P2O7 to sol kwasu PIROFOSFOROWEGO - H4P2O7
(diwodoropirofosforan)

pozdrawiam
K.Kleszcz