Re: Trójglicerydy - identyfikacja łańcuchów kwasowych

Autor: Rafał Wróbel <szybki912_at_poczta.onet.pl>
Data: Fri 14 Oct 2005 - 17:23:47 MET DST

From: "Michael de Greyangel" <degrey@wp.pl>
To: "Chemia popularnonaukowa." <chemfan@man.lodz.pl>
Sent: Thursday, October 13, 2005 5:07 PM
Subject: Re: Trójglicerydy - identyfikacja łańcuchów kwasowych

> Tak. Ja oznaczam je metodą chromatorfafii gazowej. I bardzo pięknie idą.
> Poza tym z tym odłączeniem gliceryny to tylko się tak łatwo mówi ale to
> też udało mi się zrobić i umiem oznaczyć z jakich kwasów zbudowany jest
> jakikolwiek gliceryd (oczywiście w tych kilkudziesięciu pospolitych).
> Wolne kwasy tłuszczowe łatwo jest oznaczyć, trzeba tylko odpowiednio
> obrobić próbkę. Akurat tak się składa że opracowywałem metodykę jako że
> temat ten był swojego czasu moim konikiem. Udało mi się oznaczyć linolowy,
> linolenowy, kaprylowy, decylowy, dodecylowy itp. ilościowo.
> [...]

Witam

Wiem dokladnie o co chodzi, chyba dobrze sie domyślam w jakie to metylowe
pochodne łatwo przeprowadzić,
bo tak robie bezpośrednio z trójglicerydu w pochodną metylową. Ale mi
bardziej chodziło o to że jak przyjeżdża cysterna
z olejem rzepakowym to zanim sie wyładuje muszę wiedzieć jaki jest udział
kwasu linolenowego w ogólnej ilości kwasów tłuszczowych.
Wiadomo kwasy te są podpięte pod glicerynę tworząc trójgliceryd, czy jakby
rzucić próbkę oleju na
chromatograf dało by się poznać udział kwasu linolenowego? Raczej nie bo
jakoś sobie tego nie potrafie wyobrazić ale może jednak?

Z poważaniem
Rafał Wróbel
LABOREX Rzeszów