Re: Trójglicerydy - identyfikacja łańcuchów kwasowych

Autor: Michael de Greyangel <degrey_at_wp.pl>
Data: Thu 13 Oct 2005 - 17:07:36 MET DST

Rafał Wróbel napisał(a):

>Witam serdecznie wszystkich Chemfanowiczów.
>
>Mam pytanie czy za pomocą chromatografu (badź innej techniki) można oznaczyć zawartość kwasu linolenowego w trójglicerydach a dokładnie w oleju rzepakowym, czy raczej jest to zbyt trudne? Wiadomo że po odłączeniu gliceryny nie ma problemu w oznaczeniu ale czy bez odłączania gliceryny można? To by mi umiliło życie :-)
>
>Z poważaniem
>Rafał Wróbel
>LABOREX Rzeszów

Tak. Ja oznaczam je metodą chromatorfafii gazowej. I bardzo pięknie idą.
Poza tym z tym odłączeniem gliceryny to tylko się tak łatwo mówi ale to
też udało mi się zrobić i umiem oznaczyć z jakich kwasów zbudowany jest
jakikolwiek gliceryd (oczywiście w tych kilkudziesięciu pospolitych).
Wolne kwasy tłuszczowe łatwo jest oznaczyć, trzeba tylko odpowiednio
obrobić próbkę. Akurat tak się składa że opracowywałem metodykę jako że
temat ten był swojego czasu moim konikiem. Udało mi się oznaczyć
linolowy, linolenowy, kaprylowy, decylowy, dodecylowy itp. ilościowo.
   O ile metodyka jest raczej kwestią komercyjną ;). Ale tu na forum
mogę Ci podpowiedzieć że obróbka próbki polega między innymi na
przeprowadzenie wolnych kwasów w pochodne metylowe. Także Kombinuj w tą
stronę.

Z poważaniem
Michael de Greyangel