Re: Oktet elektronowy

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Mon 03 Oct 2005 - 09:41:26 MET DST

> Czy ktos z Was zna wytlumaczenie szczegolnej trwalosci oktetu
> elektronowego - na gruncie mechaniki kwantowej?
> Jestem bardzo ciekawy, bo w koncu najczesciej przyjmuje sie to za
> "fakt przyrodniczy", jako, ze wytlumaczenie mialoby byc zbyt
> skomplikowane..
Tak bardzo popularnie. Trwalosc to niemozliwosc zajecia nizszych stanów
energetycznych. A niemozliwe jest to wtedy, gdy sa one juz zajete. A owe
stany, zwiazane sa z typami symetrii funkcji matematycznych, które opisuja
energie elektronów. Jeden typ: symetria sferyczna (chemicy opisuja takie
elektrony symbolem s), drugi typ: symetria osiowa (symbol p). A sa takie
trzy osie-kierunki w naszej przestrzeni. Razem daje to cztery wybrane typy.
A kazdy obsadzony przez 2 elektrony. Razem 8 elektronów. A przy
przechodzeniu wzdluz ukladu okresowego ten typ obsadzenia powtórzy sie co
ósma pozycje. Stad owa magiczna powtarzalnosc co osiem. No, jeszcze dlaczego
owe akurat dwa elektrony: bo dwójeczka to liczba Boza...
tplucinski
http://www.chem.univ.gda.pl/~tomek/primaaprilisowe.htm