Re: otrzymywanie Br2

Autor: Tomasz Plucinski <tomek_at_chem.univ.gda.pl>
Data: Wed 14 Sep 2005 - 09:47:54 MET DST

> Jak widzicie z temamtu chcialbym otrzymac brom w stanie wolnym.
> Sam juz obmyslilem taki patent:
> Utlenienie bromkow przez Cl2 (wytwarzany z Nacl + KMnO4 + H2SO4)
> wprowadzalem chlor do stalej soli NaBr w probowce i na dnie zebralo sie sporo Br2.
> Problem byl z jego wydobyciem (resztki soli nasiaknely bromem).
> Myslalem jeszcze o utlenianu przez KMnO4 bromkow i podgrzewaniu mieszaniny w czasie reakcji. Odparowny brom mozna skraplac w chlodzonej probowce.
Po pierwsze odradzam zabawę w domu. Czy wiesz, co po grecku znaczy
"bromos"? Nie zapomnisz tego do konca życia.
Po drugie: minimum wysiłku! Ja bym do zakwaszonego bromku dodał perhydrolu
i powstaly brom wydestylował z wodš do drugiego naczynia. Będziesz miał
duży problem: jak otrzymany brom przechowywać.
tpl